Inackorderingsbidrag, ansökan

LÄS MER

Information om inackorderingsbidrag

Du som är elev i gymnasieskolan inom det allmänna skolväsendet och är skriven i Surahammars kommun kan få inackorderingsbidrag till och med första halvåret det år Du fyller 20 år.

Villkor för inackorderingsbidrag:

  • Eleven är heltidsstuderande
  • Eleven ska bo inackorderad på studieorten samt ange inackorderingsadressen på ansökningsblanketten
  • Eleven ska kunna styrka att inackorderingen äger rum genom intyg från hyresvärd eller med eget hyreskontrakt
  • Finns möjlighet att pendla beviljas ej inackorderingsbidrag om avståndet mellan hemort och studieort är mindre än 50 kilometer

Utbetalning

Inackorderingsbidraget utgår med 1/30 av basbeloppet. För elever som har mer än 500 kilometer mellan hemort och studieort (enkel resa), utgår ett extra tillägg med 500 kr/månad.

Inackorderingsbidraget utgår för den tid inackorderingen varar, dock högst 9 (hela) månader per läsår, september - maj. Första utbetalningen sker tidigast i slutet av september.

Retroaktivt bidrag utbetalas för högst den termin då ansökan inlämnas.

Ändrade förhållanden och anmälningsskyldighet

Om förhållandena ändras så att kraven för inackorderingsbidrag ej längre uppfylls upphör rätten till bidraget. Ändringar kan till exempel vara att eleven slutar skolan eller flyttar. Ändringar ska omgående meddelas till Anja Visti/Åsa Josefsson via e-post: anja.visti@surahammar.se eller asa.josefsson@surahammar.se (eller på telefon 0220-390 04/392 99)

Felaktigt utbetalda bidrag ska återbetalas

Ansökan

Ansökan görs på särskild blankett som du hämtar genom att klicka på knappen till höger. Blanketten skall sändas till Surahammars kommun. Det är viktigt att alla uppgifter är korrekt ifyllda.

Upplysningar lämnas av:

Malin Palm

malin.palm@surahammar.se

0220-390 72

Ansökan skickas till:

Surahammars kommun

Malin Palm

Box 203

735 23 SURAHAMMAR